Blog 5: Opruimen! Waar begin je?
Hoe, waar en wanneer begin je?
Regelmatig hoor ik van mijn klanten dat ze niet weten waar, wanneer of hoe ze moeten beginnen met opruimen.
Een vaak voorkomende valkuil is dat je vaak in een impuls en zonder voorbereiding aan de slag gaat. Je bent enthousiast en begint spontaan je kledingkast leeg te halen. Voor je het weet ligt je hele bed vol met kleding en na 20 minuten overzie je het allemaal niet meer. Je enthousiasme slaat om in frustratie ☹. Je krijgt een telefoontje en neemt deze maar al te graag aan om te ontsnappen aan de chaos die je in je enthousiasme in je slaapkamer hebt veroorzaakt. Na je telefoongesprek besluit je alles maar weer in je kast terug te leggen en merk je, oeps, dat het inmiddels alweer tijd is om je kinderen van school te halen of te koken.
Je opruimactie is mislukt, je voelt je hier rot over en je zal niet snel weer een poging wagen. Want je ‘vorige actie’ staat helaas nog vers in je geheugen.
Hier een aantal praktische tips om over na te denken voordat je aan de slag gaat met opruimen.
PLAN
Het is belangrijk om een plan te hebben voordat je daadwerkelijk gaat opruimen. Wat is je doel van je opruimactie? Wil je alleen je kast weer netjes indelen? Wil je de winterkleding omruilen voor zomerkleding? Of ga je voor het echte werk en ga je rigoureus door je kleding heen en wil je ook kledingstukken wegdoen en/of verkopen?
TIJD
Als je een duidelijk plan voor ogen hebt kunt je beter inschatten hoeveel tijd je nodig zult hebben voor je opruimactie.
Zorg er trouwens ook voor dat je een moment uitzoekt waarin je ongestoord kunt werken!!
En ook niet onbelangrijk is je gemoedstoestand, ga niet opruimen als je niet lekker in je vel zit 😉
BEGIN KLEIN
Het is belangrijk om klein te beginnen, anders overzie je het niet meer en is de kans groot dat je vroegtijdig afhaakt of je raffelt je werk af. Zonde van je tijd en funest voor je zelfvertrouwen op opruimgebied.
WAT DOE IK MET DE SPULLEN DIE IK NIET MEER NODIG HEB?
Mocht je willen gaan schiften dan is het fijn dat je van te voren alvast weet wat je met je kleding gaat doen die je niet meer wilt of past.
Mocht er kleding tussen zitten met gaten of vlekken, waar breng je dit bijvoorbeeld naartoe?
Als je kleding naar een kledingcontainer gaat brengen, wanneer heb je hier tijd voor en waar leg je de doos/tas tijdelijk neer? Zodat je er in de tussentijd geen last van hebt en/of weer spullen uit je tas gaat halen!
Hieronder een stappenplan:
Aan de hand van een kort stappenplan wil ik je laten kennismaken hoe je te werk kunt gaan.
We gaan verder met het voorbeeld ‘kledingkast’ waar we (klein) beginnen met je (spijker)broeken.
Stap 1
Voorbereiding:
- Zorg dat je je doel duidelijk voor ogen hebt, zodat je niet per ongeluk in je enthousiasme te veel gaat doen of andere dingen gaat oppakken/opruimen.
- Houd je opdracht klein zodat je het kan afmaken en een positief gevoel kan overhouden aan je opruimklus. Begin bijvoorbeeld bij het opruimen van alleen je (spijker)broeken.
- Kies een geschikt moment uit en bepaal je tijdsduur. Zorg ervoor dat je niet gestoord of afgeleid kan worden.
- Zorg dat je alles wat je nodig hebt van te voren hebt klaarliggen. Zoals een kookwekker, pen en papier, dozen/tassen, prullenbak en eventueel een sopje en droogdoek.
- Om het jezelf prettiger te maken kan je ervoor kiezen om een geurkaasje aan te steken en muziek aan te zetten.
Stap 2
Opruimen:
- Verzamel alle broeken.
- Pas de broeken waarbij je twijfelt of ze je nog passen.
Maak daarna drie stapels:
Stapel 1- broeken die nog goed zijn en terug in de kast kunnen.
Stapel 2- broeken die weg kunnen i.v.m. gaten en/of vlekken.
Stapel 3-broeken die nog goed zijn maar niet passen of die je niet meer leuk vindt. Deze broeken kan je verkopen, weggeven of naar een winkel brengen die jouw kleding verkoopt.
- Nu alle spijkerbroeken uit je kast zijn heb je gelijk de kans om eens goed schoon te maken met het sopje dat je in de voorbereiding al hebt klaargezet.
Na het schoonmaken kunnen de spijkerbroeken van stapel 1 weer terug in de kast.
Stap 3
Afronden:
- De dozen of tassen die je in de voorbereiding hebt klaargelegd kan je nu gebruiken om stapel 2 en 3 in op te bergen. Aangezien je bij de voorbereiding al hebt bedacht wat je met deze spullen gaat doen, weet je nu precies wat je ermee gaat doen en waar je het (tijdelijk) opbergt.
- Ruim direct de spullen die je bij de voorbereiding hebt klaargelegd weer op.
(kookwekker/pen en papier/prullenbak/sopje en droogdoek) - Beloon jezelf met iets leuks, fijns of lekkers want je hebt het verdiend! Hierdoor zal uiteindelijk je brein opruimen gaan associëren met fijne gevoelens (opruimactie voltooid dus voldaan gevoel en als bonus een fijne, leuke of lekkere beloning) i.p.v. vervelende gevoelens (opruimactie niet voltooid dus vervelende gevoelens)
Hier een aantal kleine opruimacties waarmee je eventueel eerst kunt gaan oefenen voordat je begint aan de grotere opruimklussen.
- je handtas of portemonnee
- medicijnkastje
- 1 lade of kastje in je keuken
- 1 plank in je voorraadkast
- tijdschriftenmand
- speelgoedlade
Het is belangrijk dat je ‘feeling‘ krijgt met wegdoen en opruimen. Dat je steeds makkelijker leert om keuzes te maken omtrent je spullen. Dat je ervaart dat opruimen en ontspullen heel fijn en bevrijdend kan zijn en eigenlijk helemaal niet moeilijk.
Daarnaast is het belangrijk dat je routine krijgt in opruimen:
-Plan bedenken
-Voorbereiding
-Opruimen
-Afronding
Als je elke keer dezelfde routines hanteert worden deze een automatisme en zal het uiteindelijk steeds sneller en makkelijker gaan. Lees hier meer over op mijn vorige blog:
Opruimroutines en gewoontes
Als je eenmaal geslaagd bent voor de kleine opruimacties kan je langzaamaan gaan beginnen aan de grote klussen!
Heel veel succes toegewenst!
Nathalie Pons Horn
Jouw opruimcoach